εικόνα

Γλιστρίδα, ένα ζιζάνιο που τρώγεται

Γλιστρίδα, αυτοφυής κι εδώδιμη

Γλιστρίδα, ένα ζιζάνιο που τρώγεται

Η γλιστρίδα ή γλυστρίδα (γνωστή και ως αντράκλα) είναι μονοετές, αυτοφυές, πολύκλαδο φυτό της Μεσογείου με χαρακτηριστικούς λείους και σαρκώδεις βλαστούς. Φυτρώνει στα καλλιεργούμενα χωράφια και ιδιαίτερα στους λαχανόκηπους που ποτίζονται στα τέλη της άνοιξης και φέρει μικρά κίτρινα άνθη. Αν και πολλές φορές θεωρείται ανεπιθύμητο ζιζάνιο στον κήπο μας, εντούτοις είναι ένα φυτό με πολύ σημαντική διατροφική αξία και υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

 

Πώς καλλιεργείται η γλιστρίδα στον κήπο και σε γλάστρα;
 
Κατά την διάρκεια της καλλιέργειας στον κήπο μας, η γλιστρίδα δεν χρειάζεται ιδιαίτερη φροντίδα και αναπτύσσεται γρήγορα. Επίσης, είναι φυτό που μπορεί να καλλιεργηθεί πολύ εύκολα σε γλάστρες και ζαρντινιέρες στο μπαλκόνι μας. Αρκεί να φυτέψουμε σπόρο που θα συλλέξουμε από το χωράφι ή θα προμηθευτούμε από εξειδικευμένα γεωπονικά καταστήματα. Μπορούμε και να ξεριζώσουμε κάποιο φυτό μαζί με μπάλα χώματος και να το μεταφυτέψουμε στη γλάστρα μας. Συγκομίζουμε τακτικά τη γλιστρίδα, προτού ανθίσει τους τρυφερούς βλαστούς της.

 

Πώς χρησιμοποιείται στην κουζίνα η γλιστρίδα;
 
Η γλιστρίδα έχει χαρακτηριστική δροσερή, αλμυρή, και υπόξινη γεύση. Μπορεί να καταναλωθεί ωμή με λαδόξιδο, αλλά και μπορείτε να την προσθέσετε και στην χωριάτικη σαλάτα. Επίσης, μπορείτε να κόψετε φύλλα γλιστρίδας, να τα συνδυάσετε με γιαούρτι και βασιλικό και να φτιάξετε μια δροσιστική καλοκαιρινή σαλάτα. Ακόμη, μπορείτε να κάνετε την γλιστρίδα τουρσί, να την βράσετε, να την φτιάξετε σούπα, ενώ μπορεί να μαγειρευτεί και με κρέας ή ψάρι.

 

Τι φαρμακευτικές ιδιότητες έχει η γλιστρίδα;
 
Η γλιστρίδα, λόγω της υψηλής συγκέντρωσης της σε α-λινολενικό οξύ, ένα από τα τρία ω-3 λιπαρά οξέα, έχει σημαντικά ευεργετικά οφέλη στον οργανισμό, όπως στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού και του καρδιαγγειακού συστήματος. Επίσης, από την αρχαιότητα, έχει χρησιμοποιηθεί ως καθαρτικό, αντιπυρετικό, αναλγητικό, τονωτικό και μυοχαλαρωτικό. Η γλιστρίδα είναι πλούσια σε βιταμίνες Α, Β και C καθώς και σε θρεπτικά στοιχεία καλίου, μαγνησίου, ασβεστίου και σιδήρου.

 
Κώστας Λιονουδάκης
Γεωπόνος Γ.Π.Α.

Σχολιάστε

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *